25 March 2008

Despre cancer

Stiu ca v-am obisnuit cu povesti despre ce se mai intampla in oras, despre party-uri, filme, targuri de hainutze, muzici. Dar cred ca trebuie sa ne intoarcem, din cand in cand, la motivul pentru care exista Fac ce vreau si alte programe de prevenire din tara asta.
Aceste programe exista pentru ca in Romania sunt multi oameni bolnavi, iar noi am vrea sa fie mai putini. Si, daca nu putem sa ii vindecam pe cei care sunt deja atinsi de diversi virusi, de boli si de tot soiul de sindromuri/maladii/infectii, putem, totusi, sa prevenim. Adica sa va aducem informatii, sa va trimitem la medic, in unele cazuri chiar sa va facilitam accesul la diverse servicii de sanatate (asa cum a fost cazul testelor SECS).
Aseara ma uitam la emisiunea lui Robert Turcescu de pe Realitatea si mi-am dat seama ca e cazul sa vorbim mai des si mai mult despre anumite subiecte. Precum cancerul. Aseara, in emisiunea lui Turcescu, Sanda Nicola, Mihaela Radulescu si Mihaela Geoana, precum si o doamna doctor al carei nume imi scapa (si imi cer scuze pentru asta), au vorbit, au tipat si s-au isterizat un pic pe tema cancerului. Pe buna dreptate.
Am aflat multe in emisiunea asta. Ca 350.000 de romani traiesc cu cancer. Ca ar fi nevoie de vreo 30 de milioane de euro ca sa vaccinam toate fetele de 11-12 ani din tara asta impotriva HPV (human papiloma virus, cel care provoaca cele mai multe cazuri de cancer de col uterin), ca multe femei mor de cancer de col uterin in Ro, desi boala este perfect tratabila, ca fundatia Renasterea a creat o unitate mobila de diagnostic pentru cancer mamar si cancer de col uterin, unitate care merge prin comunele si orasele mici din RO ca sa consulte femeile (bravo lor), ca nimeni nu stie ce se intampla cu cele aproximativ 600 de milioane de euro care se strang anual din taxa de viciu.
Pentru prima data in a long time nu mi-a parut rau ca m-am uitat la TV. Mi s-a parut ca am invatat ceva, emisiunea m-a motivat sa merg si eu la medic din cand in cand (si chiar am de gand sa o fac), am vazut ca mai sunt oameni care mai fac si lucruri ok (si nu, nu conteaza motivele lor).
Si nu pot decat sa ii felicit ca au ales sa nu discute despre summitul NATO sau despre candidatura la primarie a dlui Vanghelie. Sper sa vad mai des astfel de emisiuni (si sper din tot sufletul ca, inr-o buna zi, sa nu mai fie nevoie de ele).

No comments: